TIP MERANGSANG ANAK UNTUK MERANGKAK

Lazimnya apabila usia bayi memasuki enam bulan, bayi mula meniarap dan mampu mengangkat beban tubuhnya. Ini merupakan petanda bayi anda akan merangkak. Namun ibu-ibu akan cepat cemas apabila anak-anak tidak merangkak lagi pada usia yang sepatutnya. Tidak semua bayi mempunyai kemampuan sama. Jadi ibu-ibu tidak perlulah risau apabila anak lambat merangkak, itu tidak bermakna tanda gangguan pada perkembangan anak.

Berikut merupakan beberapa tip untuk merangsang anak untuk merangkak:

Teruskan membaca

4 PETUA MERAWAT SELESEMA UNTUK IBU BAPA

Masalah selesema sering menyebabkan ketidakselesaan kepada orang dewasa, apatah lagi jika ia melanda bayi dan kanak-kanak. Ibu bapa yang mengalami selsema tidak disarankan untuk dekat dengan anak mereka kerana penyakit ini amat mudah berjangkit kepada bayi dan kanak-kanak. Bagi merawat dan mengelakkan selsema di kalangan ibu bapa, cubalah petua-petua seperti berikut:

Teruskan membaca

5 JENIS PENDERAAN SENYAP

Ramai ibu bapa tidak sedar sebenarnya mereka mendera anak secara senyap. Ya, memang anda tidak pukul anak, cekik, sebat anak dengan tali pinggang sebab anda tahu itu penderaan, itu kejam, dosa dan itu semua tak membantu malah membantut perkembangan anak. Anda selalu ingat anda tidak dera dan anda ingat apa yang anda buat selama ni tidak apa-apa, tapi rupanya anda sedang dera anak dalam senyap.

Teruskan membaca

JIKA NAK ANAK BERJAYA, BACA KISAH INI!

MELENTUR BULUH DARI REBUNGNYA; TERIMA KASIH EMAKā€¦DAN ABAH.

Waktu aku kecik dulu, aku selalu jeles tengok kawan-kawan sebaya aku punya kehidupan. Barang-barang mainan diorang semuanya yang baru lepas keluar iklan dalam TV punya. Aku ni, dapat la barang mainan “warisan turun-temurun” daripada abang dan kakak aku. “Thundercat”, tapi pedang dah hilang. “Ultraman” tangan sebelah je ade. Dah tak boleh nak “fire”. Asal cuti sekolah je, kawan-kawan pergi melancong luar negara, aku ni paling jauh cameron highland. Itupun kalau mak atau abah aku ade kursus. Video games semua ni jangan harap laaaa.

********

Teruskan membaca